O bohatý program se kromě pořadatelů postaralo během třídenní cyklo-logistické konference 37 přednášejících z více než 10ti evropských zemí. Mezi delegáty nechyběla ani specialistka rozvoje dopravy Magistrátu hlavního města Prahy Mgr.Sylva Švihelová.
Nultý den jsme v San Sebastiánu účastnili seznamovací a komentované projíždky městem a přitom navštívili logistiké (též konsolidační) centrum Txita. Cestou jsme si užili přibližně kilometr dlouhý cyklotunel, který spojuje centrum a západní část města. Pak následovala večeře na starém městě v oblasti Constitución plaza, kam ovšem jiná než pěší doprava nesmí. Účastníci si buď svoje kola zamkli ve stojanech v ulici Boulevard Zumardia a nebo si je složili do tašky s sebou.
První den přednášek v zázemí Hotelu Silken na Amara Plaza jsme mohli naslouchat kapacitám jako jsou např. Prof. Dr. Cathy Macharis z bruselské univerzity nebo Karl Reiter (FGM - Austrian Mobility Research, Graz). Řeč byla pochopitelně o tom, jaký má doprava podíl při vlivu na životní prostředí především ve městech a jakými prostředky lze negativní vlivy zmírnit. Podle dosavadních výzkumů nese průměrně doprava odpovědnost za čtvrtinu emisí CO2, třetinu NOX a třetinu prachových částic. Přestavena byla též aplikace nástrojů a opatření, které by měly snížit hluk, vibrace, počet a následky nehod s čímž souvisí další sociální potíže jako stres apod. Byly naznačny směry, kterými se ubírá evropská urbanizace a v neposlední řadě jaké jsou nové trendy v logistice.
Další dny byly věnovány prezentacím představitelů měst, výzkumných institů, logistických společností, výrobcům jízdních kol a hlavně workshopům, kde si účastníci mohli vybírat program ze dvou sálů. Tam přišel na řadu i náš příspěvek ohledně využití fotovoltaiky na nákladních kolech a zkušenostech přednášejícího Michaela Poláka z letošního závodu SunTrip.
Zatímco jsme v podzemí hotelu živě diskutovali a během občerstvení obdivovali různá nákladní kola mezi stoly, venku se díky slunečnému počasí nábíjel náš solární prototyp CykloTruck CT3. Kolem se proháněli po v celku vyspělé cyklistické infrastruktuře lidé jedoucí za prací, nákupy ale i za sportem, jako třeba surfař, vezoucí prkno pod paží.
Z České republiky se kromě Cargobikes.cz účastnil i Messenger.cz. Ten prezentoval svůj systém dovozu jídla v Praze pomocí nákladních bicyklů. Doba průměrné dovážky činí 10minut, více na Ordr. Z bývalého východního bloku zde bylo zastoupeno též Slovensko (Švihaj Šuhaj), Maďarsko (Hajtás Pajtás) a Ukrajina (Delfast).
http://cargobikes.cz/in/index.php/novinky/ze-sveta/52-san-sebastian-eclf2015#sigFreeId1422120504
Ukázky snímků prezentací prvního dne konference, úplné znění ke stažení zde.
http://cargobikes.cz/in/index.php/novinky/ze-sveta/52-san-sebastian-eclf2015#sigFreeId654b639936