Na cykloserverech se dočteme vše ohledně cyklosedaček, tažných tyčích a přívěsných vozíků. Ale Copilot tandem? Poměrně jednoduché řešení na bázi bakfiets a klasického tandemu nabízí trochu jiný pohled na svět.
Děti rostou ze sedaček, ale ještě rychleji z těch předních, které jsou pro ty nejmenší. Na zadní sedačce jsou již těžké, nepomáhají šlapat a nebaví je koukat nám na záda či ještě hůř zápasí o místo s batohem, který máme na zádech. Již umí jezdit na vlastím kole, ale bojíme se je pustit do každodenního provozu. Potřebujeme, aby nezůstalo ve škole či školce jejich kolo. Důvody jsou různé. Buď není kam po dobu vyučování kolo kam bezpečně odložit nebo dítě vyzvedává někdo jiný kdo se na kolo necítí či je chceme prostě vyzvednout sami jiným způsobem.
Verze s lavicí a bezpečnostními pásy zajišťuje dostatek komfortu pro dvě menší děti, ke kterým můžeme jednoduše přihodit i tašku s nákupem. Sice vše odšlapeme sami, ale to není v rovinatých oblastech problém. Do kopcovitých měst to chce převodovku s vyšším rozsahem, případně pomocný elektromotor. Verze s předním šlapáním udržuje dítě v kondici, osvojuje si manévry vozidla a získává jedinečný pocit prvního pilota, byť je vše řízeno z pozice zadní.
"Klidně bych šla s dcerou do školy pěšky, ale nechci ji hnát takovou dálku s těžkou taškou na zádech, když spěchám ráno do práce." Posteskla si maminka dvou dětí Zlata. "Auto pro mě není řešení. I když bych našel místo k zaparkování u školy, v práci už mám problém. Neustálé vázání dětí do sedaček mě také stojí dost úsilí a času a při otevřených zadních dveří do ulice se za mnou tvoří kolona," svěřil se dvojnásobný otec Jiří. "Babička nemá ráda, když vyzvedává děti a ony mají svá kola. Jsou na ni moc rychlé, když jde pěšky a nechce je nutit kola vést." To je pár argumentů uživatelů strojů typu Copilot, kteří se shodují na tom, že takové kolo musí bezpečně stát samostatně. "Nejen že nemusím hledat volné místo ve stojanu, ale když nakládám nákup kolo je vždy rovně, aniž by ho musel někdo jistit." Dvounohý stojan je v celé šíři korby u nákladní verze (Bottico), zatím co u osobní (Copilot) se skládá na šířku rámu. Skládací jsou také nouzové stupačky, které slouží jako opora pro nohy, když vezete někoho na nosiči. Lze je také využít jako opěrnou plochu při přepravě nákladu.
Celoplošná ochrana výpletu zadního kola zajisí, že si nikdo nestrčí do drátů nohu nebo se tam nepropadne náklad. Pro legální transport pasažérů na nosiči lze kromě zmíněných stupaček a ochrany výpletu dopopit také malá držadla, která se upevní k zadní sedlové trubce. Takto vznikne třímístné kolo, přičemž šlapou dva ze tří. "Pamatuji se, že nás na tom jelo pět!" směje se Jarda, který má i staršího Copilota z Holandska.
"Není problém dát dozadu dvě dětské sedačky za sebou, protože nosič je součástí rámu tak, jako je tomu u běžných nákladních kol. Dlouhý čumák nedovolí přednímu kolu se zvednout i když byly obě zadní sedačky plné. No a na sloupku řízení jsem měl ještě přední sedačku pro menší dítě," doplňuje ještě svá slova fotografií vpravo. Ani on se netají tím, že si děti tento dopravní prostředek velmi rychle oblíbí. "Až vyrostou a nebudou se mnou chtít jezdit, tak sundám přední šlapky a místo předního sedla dám pořádnou korbu," prozrazuje Jarda svůj pohled do budoucnosti.