Loňský rok jsme zaznamenali v oblasti cyklistické nákladní dopravy velký posun vpřed a proto vývoj vozidel neustal ani v zimních měsících. Naproti tomu zima byla krátká a teplá, takže napodzim očekávaný směr cargosnowbike se neposunul prakticky vůbec. Celoročně sbíráme odezvy našich výrobků, které se uplatňují v různých oborech. Jmenujme tedy pár základních a ukažme si příklady z praxe.
Velmi populárním tématem posledních let se stal v ČR tzv. "Bikesharing" (dále jen BS). Města se předhánějí kdo nabídne lepší řešení pro tuto formu individuální dopravy osob, která je v centrech po dopravě pěší její další udržitelnou variantou. Nejrozšířenější druh systému sdílení jízdních kol (dále jen JK) je "stanicový" (v ČR např: Homeport.cz), kde pro parkování JK slouží speciální stojany. Ty zajišťují distribuci JK jejich uživatelům a zároveň slouží jako sběrná místa. Kola v pražském Karlíně jsou dále vybavena kódovými zámky, pro dočasné parkování mimo speciální stojany. Další druh BS je "bezstanicový" (v ČR např. Rekola.cz). Kola jsou vybavena robustními kódovými zámky a parkování je individuální, uživatelé požívají speciální aplikace pro telefony, aby kola našli a nebo je jednoduše vidí na místě pro jejich specifické označení (v případě Rekola.cz jsou rámy kol růžové).
A jak s tím souvisí nákladní kola? Mohou být součástí systému, tzn. pokud uživatel tento typ kola právě potřebuje, může jej v systému dohledat. Tato možnost je u nás zatím sci-fi, nicméně náklaďáky již používá personál, zejména servisní mechanici. Servisní kolo je vybaveno základním nářadím pro opravy na místě a tažným zařízením pro vlečení 2 jiných kol.
Zásobování maloobchodů zbožím o hmotnosti a rozměrech, které běžná kola obtížně zvládají. Pokud mají provozovatelé či zaměstnanci obchůdků v centru cestou do práce sklad, je příjemné některé zboží dopravit v reálném čase spolu se svoji osobou. Vlastní výběr a doprava může zefektivnit některé jinak náročné logistické procesy. A nemusí to být jen čerstvé pečivo do vlastní kavárny nebo čerstvá zelenina do restaurace. Mohou to být třeba také kancelářské potřeby nebo komponenty jízdních kol. Komunitní cyklodílna Bajkazyl, která má v Praze již tři pobočky se netají tím, že používá nákladní kola k zásobování svých poboček velomateriálem. A co když jim na baru dojde pivo?
Propagační a reklamní kampaně, firemní vozidla. Relativně velká boční plocha některých nákladních kol (např. Cyklotruck, ktrerý má standartně ochrany zadního výpletu) se dá využít právě jako nosič informace či vizuálnímu upoutání. Vedle převozu propagačních stánků a materiálů, může působit vozidlo i jako zázemí personálu.
Dostali jsme se spolu s některými z Vás do fáze, kdy si neumíme život bez nákladních kol představit. Nebudeme tedy brzdit evoluci a zapracujeme některé skvělé myšlenky zákazníků do našich výrobků a budeme i dále pokračovat v klientských nadstavbách na již existující modely. Pište klidně opět náměty na další využití a posílejte inspirující obrázky z praxe. Vybrané příspěvky pak můžeme (pochopitelně s Vaším souhlasem) uveřejnit i zde na našem specializovaném serveru.